Een verslaggever van de Regionale Energie Strategie Noord- en Midden Limburg volgde een dag lang stagiaire en gastdocent van Darel Educatie Ward Boots tijdens het geven van De energietransitie masterclasses op het Raayland College in Venray.
"RES NML-stagiair Ward Boots zet zich ook in zijn vrije tijd in voor de energietransitie. Zo geeft hij masterclasses over de energietransitie aan scholieren op de middelbare school, vanuit Darel Education. Afgelopen maand was het Raayland College in Venray aan de beurt. Het Raayland College is voor het tweede jaar bezig met een duurzaamheidsproject. De aftrap is een masterclass voor leerlingen én bedrijven uit de regio. Onderdeel van het project is ook een stageopdracht, waarbij de leerlingen een duurzaamheidsvraagstuk van bedrijven gaan oplossen. Reden genoeg om eens langs te gaan...
Een samenwerking met ondernemers
Op dinsdagmiddag nemen een stuk of twintig uit de kluiten gewassen ‘scholieren’ plaats in de schoolbanken. Deze ondernemers uit Venray en omstreken staan vandaag niet aan het roer, maar mogen voor een middagje weer naar school. “Krijgen we nu écht het hele uur les?” Vraagt iemand nog. “Of is het de bedoeling dat we dadelijk ook een opdracht maken of iets?” De masterclass wordt geleid door Jelte Bosma, professional in de energietransitie en docent bij Darel Education, die aanwezigen op een gepassioneerde en enthousiaste wijze meesleept in de energietransitie. Het verhaal is feitelijk en kritisch, maar tegelijkertijd positief. Er ontstonden glimlachen op de gezichten van de aanwezigen. “Ik wist niet dat we al zo goed bezig waren,” klinkt het gerustgesteld.
Na de masterclass delen Edwin Keijsers van Keijsers Martens elektro- en installatietechniek en Monique Litjens van Kinderopvang de Mukkenstal hun bevindingen. Edwin is in zijn dagelijkse werk veel bezig met de energietransitie. “Het gaat zo ontzettend snel, de vernieuwingen vliegen je om de oren.” Hij vindt de energietransitie een interessante ontwikkeling, maar benadrukt het belang van goede vakmensen: “Uiteindelijk moet het ook allemaal uitgevoerd worden door technici. Het is heel belangrijk om daarin te investeren.” Op de kinderopvang is duurzaamheid minder aan de orde van de dag, maar toch besteedt Monique veel aandacht aan het verduurzamen van hun gebouwen. De leerlingen van het Raayland gaan uitzoeken op welke andere manieren het bedrijf nog kan verduurzamen. “Zijn uitwasbare luiers bijvoorbeeld duurzamer?” Vertelt Monique. “En kunnen we groente en fruit ook in de regio inkopen?”
Inspirerend vonden beiden de positieve toon van de masterclasses. Monique vertelt: “Verduurzamen wordt vaak in een economische context geplaatst, maar ik wil de leerlingen uitnodigen om óók na te denken over de vraag: ‘doen we ook het goede?’. Zodat ze straks niet alleen een beter alternatief bedenken in termen van geld, maar dat je er ook een goed gevoel van krijgt.” Edwin vult aan: “Je kunt die motivatie ook negatief opvatten; waarom moet het bij ons beginnen? Maar na deze masterclass zie je weer waarom: Wij zijn een mega rijk land. Wij zijn ook de grootste verbruikers. Het is ongekend. Daarom begint het hier.”
Studenten geven les
Het begint hier dus, op het Raayland College, bij de leerlingen havo3 en vwo3, die een paar deuren verder dezelfde masterclass volgen. Zij krijgen geen les van Jelte, maar van een groepje gedreven studenten, onder wie onze eigen Ward. Tijdens de drie uur durende interactieve presentatie nemen zij de leerlingen mee in de transities die de wereld de afgelopen 200 jaar heeft gekend. Zo wordt ook de energietransitie in historische context geplaatst. Middels grafieken en plaatjes, filmpjes en vragenrondes, wordt de aandacht van de pubers vastgehouden voor een voor hen toch best complex onderwerp. De informatie is transparant, begrijpelijk en verrassend positief, maar laat ook duidelijk zien: we bevinden ons op een kantelpunt en er móet nu iets gebeuren.
Hoewel het nog grotendeels een ver-van-mijn-bed-show is voor Niek en Kimora uit havo3B, nemen ze de tijd om het verhaal te overdenken. “Dat Nederland zóveel verbruikt, dat wist ik niet…” peinst Kimora. “Ik vind het wel handig om dit te weten, want voor onze opdracht moeten we ook oplossingen bedenken voor bedrijven.” Niek vindt de masterclass een goede manier om jongeren aan te haken bij de energietransitie: “Ik krijg het nog niet zo mee omdat ik nog geen eigen huis heb. Dan is het fijn dat er nu iemand over komt vertellen.” Beiden vinden ze het in elk geval interessanter dan gewone lessen. Vooral omdat ze het ‘nut’ van de informatie meer inzien dan bij andere lessen. Niek: “Nu leer je iets wat je waarschijnlijk je hele leven gaat bezighouden.”
Docent Kees Adriaanse luistert tevreden mee, want laat dát nu precies een van de redenen zijn dat hij vorig jaar dit duurzaamheidsproject is gestart. “Ik vind het vooral belangrijk dat de leerlingen inzien dat hetgeen je in de les leert je helpt om in de rest van je leven antwoorden te geven op vraagstukken. Daarnaast is het belangrijk dat de leerlingen zich bewust zijn van wat er speelt en dat duurzaamheid urgent is.” Jongeren aanhaken bij de energietransitie begint volgens Kees daarom een stukje op school. “Als je iets leert op school, ga je dat vaak in je privésituatie ook gebruiken. Dat blijft hangen. Misschien denken ze nu tijdens het douchen: oei, dat kan wel iets korter… Laten we in elk geval hopen dat ze er enthousiast van zijn geworden. En dat ze er bewust van zijn.”
Voor meer informatie over RES Noord- en Midden Limburg
תגובות